Provincie en gemeentebesturen werken aan meer duurzame mobiliteit
Door Daan De Veuster, donderdag 3 mei 2012
De verschillende gemeenten van de Noorderkempen worden geconfronteerd met een aantal bovenlokale mobiliteitsproblemen. Meer samenwerking en coördinatie zijn dan ook broodnodig. Onder impuls van het provinciebestuur werd 3 jaar geleden het startschot gegeven voor de studie "gebiedsgerichte visie Noorderkempen". Naast het provinciebestuur zijn ook de gemeenten Malle, Zoersel, Zandhoven, Brecht, Rijkevorsel, Hoogstraten, Merksplas, Beerse, Vosselaar, Turnhout, Ravels, Oud-Turnhout, Baarle-Hertog en Arendonk betrokken.
afbakening van het plangebied (bron Provant)
Ook de intercommunales Igean en IOK, alsook NV De Scheepvaart en een afvaardiging van de Vlaamse overheid, nemen deel aan de gesprekken. De studie zit nu in een eindfase, al was het doel verre van eenvoudig: streven naar een uniforme mobiliteitsaanpak voor het ganse plangebied, waarbij reeds bestaande visies en deelstudies op elkaar worden afgestemd. Ook lacunes en problematieken die onvoldoende aandacht kregen in het verleden, werden onderzocht. Niet alleen het personenvervoer, maar ook het vrachtvervoer, uitzonderlijk vervoer, fietsverkeer, vervoer over water, vervoer over spoor, multimodaal transport en het openbaar vervoer kregen de nodige aandacht.
Heel de studie toelichten is niet mijn bedoeling en ik zou me vooral willen focussen op de oplossingen die worden voorgesteld voor het wegverkeer in "de westelijke zijde" van het plangebied. In de studie worden de E34 en E19 verankerd als de hoofdontsluiting voor het plangebied. Voor de E19 wordt gepleit voor een extra rijstrook in beide richtingen vanaf Hoogstraten-Meer, richting Antwerpen.
Als interne ontsluitingsas in het gebied wordt geopteerd voor de N14. Zo wordt het doorstromend verkeer gebundeld op de as Zoersel, Malle, Rijkevorsel, Hoogstraten, met een bypass via de N153 Oostmalle-Brecht. Dit traject wordt gekoppeld aan de realisatie van omleidingswegen rond Zoersel, Malle en Rijkevorsel. Anders is een vlotte doorstroming niet gewaarborgd en blijft de verkeersleefbaarheid in deze dorpen onder druk staan. Door de verkeersstromen te bundelen via de nieuwe infrastructuur moet het lokaal netwerk ontlast worden. Om hierin effectief te kunnen slagen wordt er trajectcontrole voorgesteld voor vrachtwagens, gekoppeld aan tonnagebeperkingen voor vrachtwagens in grote delen van de regio. Voor de dorpskern van Sint-Job-in-'t-Goor wordt er zo bijvoorbeeld een tonnagebeperking voorgesteld. Een plan dat het Brechtse gemeentebestuur al wenst te realiseren na de heraanleg van de Brugstraat en de realisatie van de laatste fase van de ringweg rond Brecht.
het voorgestelde vrachtroutenetwerk (bron Provant)
Door het bundelen van de verkeerstromen via dit nieuw "robuust netwerk" wil men ook komen tot "groene kamers" die minder worden doorsneden door zwaarbelaste wegen met sluipverkeer. Ook het clusteren van bedrijvenzones met een goede ontsluiting naar het hoofdwegennet wordt als een doelstelling vooruitgeschoven.
Als provincieraadslid heb ik meermaals deelgenomen aan de activiteiten van de stuurgroep. Er is goed werk geleverd en voor de voorgestelde oplossingen is een aanzienlijk draagvlak aanwezig bij alle partners. Afspraken maken over het gebruik van de weginfrastructuur en het leiden van de verkeerstromen zijn een bijzonder goede zaak. Maar de investeringen in de nieuwe voorgestelde infrastructuur mogen niet uitblijven. Hierover moet eveneens duidelijk komen! Anders blijft al het studiewerk een dode letter. En de oplossingen kunnen feitelijk niet uitblijven want de Noorderkempen is een bloeiende regio met nog heel wat socio-economische ontwikkelingen in het vooruitzicht.
- 19/05/2012 – Veilige en goed uitgeruste speelpleintjes: een prioriteit!
- 30/04/2012 – Brecht: christendemocraten bundelen krachten