De antitankgracht: volop kansen voor zachte recreatie in een groen kader!

Door Daan De Veuster, zondag 11 maart 2012

Vlak voor W.O. II werd de antitankgracht, in de volksmond "antitankkanaal" genoemd, aangelegd. Het opzet was om vijandelijke tanks en ander rollend materieel te stoppen vooraleer ze Antwerpen konden bereiken. Tijdens de achttiendaagse veldtocht speelde ze geen rol van betekenis. Snel verloor de gracht haar militaire functie en werd ze voor een groot deel overgelaten aan de natuur.

antitankgracht: huidige toestand van het pad thv. de Brechtsebaan aan de gemeentegrens van Sint-Job-in-'t-Goor en Schoten

antitankgracht: huidige toestand van het pad thv. de Brechtsebaan aan de gemeentegrens van Sint-Job-in-'t-Goor en Schoten

De ongeveer 33km lange gracht loopt over het grondgebied van Antwerpen, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Brecht, Schilde en Ranst. Vandaag is dit beschermd landschap een aaneenschakeling van militair erfgoed met bijzondere ecologische en landschappelijke waarden. Deze as, dwars door De Voorkempen, werd een belangrijke recreatieve trekpleister.

In overleg met heel wat partners, waaronder het Agentschap voor Natuur en Bos, de Vlaamse Milieu Maatschappij en onder impuls van het provinciebestuur, zag het project "een levende antitankgracht beleven" het levenslicht. Hierbij wordt gefocust op recreatie, erfgoed én natuur. In het eerder opgemaakte landschapsbeheersplan voor de gracht werd reeds een wandel- en fietstracé beschreven. Over dit tracé, dat de ruggengraat van het project vormt, werd met alle betrokkenen een consensus bereikt.

het consensustracé op het grondgebied van de gemeente Brecht en Schoten (bron Anteagroup)

het consensustracé op het grondgebied van de gemeente Brecht en Schoten (bron Anteagroup)

In de nabije toekomst zal de "missing link" oftewel ontbrekende verbinding op het grondgebied van de gemeenten Schoten en Brecht worden weggewerkt. Beide gemeentebesturen zullen hiervoor samenwerken en kunnen een beroep doen op provinciale en europese financiële middelen. Zo wordt recreatie langsheen de antitankgracht meteen een pak aantrekkelijker. In een latere fase komt een ander ontbrekend traject op het grondgebied van de gemeente Stabroek, in overleg met de plaatselijke landbouwers, aan bod.

impressie van het toekomstig pad (bron Anteagroup)

impressie van het toekomstig pad (bron Anteagroup)

De provincieraad keurde zeer recent ook de realisatie van 3 onthaalpoorten goed; in Stabroek, Oelegem en Sint-Job-in-'t-Goor. Deze worden ingericht met infoborden, fietsenstallingen, zit- of picknickbanken e.d. De aanleg van een vijftal andere onthaalpunten (bijvoorbeeld in Kapellen) en een twintigtal rustpunten staan eveneens op het programma. Voor al deze infrastructuur en de nieuwe paden werd een eigen stijl ontworpen.

impressie van de "onthaalpoort" op de kruising van de antitankgracht en het kanaal Schoten-Turnhout-Dessel te Sint-Job-in-'t-Goor (bron Provant)

impressie van de "onthaalpoort" op de kruising van de antitankgracht en het kanaal Schoten-Turnhout-Dessel te Sint-Job-in-'t-Goor (bron Provant)

Recreanten zullen dus in de toekomst kunnen rekenen op betere paden, mooie rustpunten en alle nodige info over de natuur- en landschapswaarden van de antitankgracht. Zo worden de vele troeven van de antitankgracht ongetwijfeld een belevenis voor jong en oud!

aan de antitankgracht

aan de antitankgracht

FacebookTwitter